Historia grupy LUXUS

Autor: Magazyn Sztuki Opublikowano:

Agresywna niewinność. Historia grupy LUXUS
Anna Mituś, Piotr Stasiowski
Wydawca: BWA Wrocław – Galerie Sztuki Współczesnej
Premiera: 30 września 2014

To pierwsza próba opowiedzenia historii wrocławskiej grupy Luxus, formacji artystycznej tak znanej, że dziwi jak mało o nich dotąd napisano. Sami siebie ogłosili legendą, wyznaczając swój czas i swoje miejsce w historii sztuki. Powstali w stanie wojennym, ale nie chcieli walczyć o wolność. Chcieli z niej korzystać. Dlatego, jeszcze podczas studiów, zaczęli wydawać swoje własne pismo, sami organizowali sobie wystawy i koncerty zespołów, które śpiewały tak, jak im się podobało. Zarzucano im pop i brak gustu, a oni po prostu bawili się na własny rachunek, zachęcając innych do podobnej formy samoorganizacji.

W latach 90. Luxus nie mógł konkurować z dobrobytem. Jego afirmatywna energia bladła w obliczu spełniających się pragnień. Niektórym nawet mogło się wydawać, że artyści psują zabawę, bo na przekór powszechnemu wtedy optymizmowi, wystawiali w galeriach śmieci, a ich powielane szablonowo obrazy pokazywały to, na co akurat nikt nie patrzył. Luxus towarzyszył polskiej transformacji. Opowieść o ludziach związanych z grupą jest zarazem opowieścią o generacji, która podzieliła doświadczenie wielkiej zmiany - politycznej, gospodarczej i kulturowej.

Luxus jest o marzeniach, jest o tym samym, o czym są filmy z Polą Negri, która całuje Rudolfa Valentino – a tak naprawdę oglądasz to w brudnym, zimnym, nieogrzewanym kinie, jesteś pomywaczką, która ma dwoje nieślubnych dzieci z dziedzicem. Patrzysz na ten lepszy świat, którego nigdy nie będziesz mieć, ale płacisz za to. O tym jest Luxus.
Paweł Jarodzki

O autorach
Anna Mituś (1975) - krytyczka sztuki i kuratorka. Ukończyła historię sztuki i germanistykę na Uniwersytecie Wrocławskim. Od 2003 roku pracuje w BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej. Była współkuratorką i kuratorką wielu wystaw, m.in. Magazyn Luxus w Muzeum Współczesnym Wrocław, For Kids and Adults w Muzeum Sztuki Współczesnej w Belgradzie, Być jak Sędzia Główny w galerii Awangarda BWA Wrocław oraz wielu pokazów indywidualnych. Publikowała m.in. w „Obiegu”, „Opcjach”, „Arteonie”, „Exicie” oraz czeskim magazynie „Umelec”. Od 2008 roku jest redaktorką naczelną magazynu „BIURO”.

Piotr Stasiowski (1980) ukończył studia z historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim i podyplomowe studia kuratorskie na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2006-2011 był kierownikiem Studio działającym przy BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej. Od 2012 jest głównym kuratorem Muzeum Współczesnego Wrocław. Członek Rady Artystycznej Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych oraz członek polskiej sekcji AICA. Kurator wielu wystaw, w Polsce i zagranicą.


Szczegóły publikacji
format: 170 x 230 mm
ilość stron: 480
nakład: 1000
projekt książki: Maciej Lizak

Wydawnictwo: BWA Wrocław – Galerie Sztuki Współczesnej
Premiera: 30 września 2014