Wydarzenia

Archiwum „Tęczy” Julity Wójcik

Autorka "Tęczy" zaprasza do tworzenia w trakcie wystawy „Późna polskość. Formy narodowej tożsamości po 1989 roku” (Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 31 marca – 6 sierpnia 2017) wspólnego archiwum instalacji. Archiwum ma być wizualną dokumentacją działań i wydarzeń, kolektywną pamięcią wspólnych i indywidualnych praktyk związanych z „Tęczą”, która stała z przerwami na pl. Zbawiciela w Warszawie w latach 2012-2015. Przypominamy, że praca powstała w (...)
Czytaj dalej...

Przedłużenie Konkursu: 12. MFSW inSPIRACJE / Breathtaking

Z przyjemnością informujemy, że termin konkursu w ramach 12. edycji MFSW inSPIRACJE zostaje przedłużony. Na zgłoszenia czekamy do połowy kwietnia. Podobnie jak w poprzedniej edycji, również w roku bieżącym nagrodzimy Najlepsze Prace oraz Najlepsze Projekty Prac. InSPIRACJE to festiwal sztuk wizualnych, który odbywa się w Szczecinie od 2005 roku. Każdej edycji towarzyszy inny temat przewodni, który definiuje zakres tematyczny prezentowanych prac. Na inSPIRACJE składają się wyst (...)
Czytaj dalej...

FORMIŚCI – BUNT – JUNG IDYSZ. Konferencja naukowa w 100. polskiej awangardy

VII KONFERENCJA SZTUKI NOWOCZESNEJ W TORUNIU Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w ToruniuWały gen. Sikorskiego 137-9.11.2017 Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata i Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w związku ze stuleciem niepodległości postanowiły poświęcić VII Konferencję Sztuki Nowoczesnej problematyce polskiej awangardy artystycznej lat 1917-1923, w szczególności trzem najważniejszym, lecz bardzo st (...)
Czytaj dalej...

9. biennale sztuki młodych Rybie Oko

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Słupsku zaprasza do udziału w Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”. W tym roku zorganizowana zostanie już dziewiąta edycja konkursu realizowanego od 2001 roku. Przedsięwzięcie to jest jednym z najstarszych w Polsce przeglądów konkursowych młodej sztuki i jedynym, który – dzięki swojej otwartej formule programowej – oferuje publiczności prezentację dzieł artystycznych wykonanych we wszystkich mediach. Celem i założeniem bienna (...)
Czytaj dalej...

Komentarz do listu „Na ratunek Kolekcji Osieckiej”

Ryszard Ziarkiewicz Trudno zbagatelizować wagę tego listu. Koszalińscy artyści dają nim wyraz swojej odpowiedzialności i woli  wsparcia władz miasta w wysiłku na rzecz zachowania dziedzictwa. Działania naprawcze wydają się być niezbędne. Muzeum w Koszalinie, które posiada w swoich zasobach tę wybitną kolekcję sztuki jest jej bezpośrednim strażnikiem, podmiotem odpowiedzialnym za jej przechowywanie, opracowanie i udostępnianie. Instytucją, której w naturalny sposób powinn (...)
Czytaj dalej...

Na ratunek Kolekcji Osieckiej

List otwarty do ludzi sztuki, kultury i nauki w sprawie Kolekcji Osieckiej przechowywanej w Muzeum w Koszalinie wystosowany przez byłych pracowników muzeum i artystów koszalińskiej neoawangardy Poniżej publikujemy najważniejsze fragmenty listu. „W drugiej połowie XX wieku, przez 18 lat (1963-1981) w Osiekach, w niewielkiej nadmorskiej wsi, niedaleko Koszalina, powstawały niekonwencjonalne realizacje artystyczne, w tym happeningi i akcje performerów. Mowa o „Plenerach Osieckich”, (...)
Czytaj dalej...

Bezgraniczna rzeczywistość

Pałac Zimowy, będący dziś częścią kompleksu muzealnego wiedeńskiego Belwederu, został zbudowany na przełomie XVII i XVIII wieku jako luksusowa miejska rezydencja dla księcia Eugeniusza Sabaudzkiego (1663–1736), wybitnego oficera armii austriackiej. Architektura i wystrój wnętrz pałacu są charakterystyczne dla epoki baroku. Od listopada 2015 do marca 2016 roku wystawne apartamenty wypełniły pozornie nieprzystające do nich prace duńsko-islandzkiego artysty Olafura Eliassona za (...)
Czytaj dalej...

Ada Karczmarczyk „Bóg i dziewczyna”

Sacrum czy Profanum? Wystawa „Bóg i dziewczyna”W miejskiej galerii Arsenał w Poznaniu jeszcze przez kilka najbliższych dni zobaczyć można retrospektywną wystawę Ady Karczmarczyk „Bóg i dziewczyna”. Artystka, nazywająca samą siebie „królową nowego popu” i „Dodą polskiej sztuki” poruszając się na cienkiej granicy między kiczem a sztuką, pop-kulturową konwencją a parodią, wywołuje żywe dyskusje. Nie inaczej jest w Poznańskim Arsenale prezentującym prace artys (...)
Czytaj dalej...

Walka o ogień

Zapałka na to zuchwale: „Gdy zechcę, świat cały spalę / I choć nie lubię się chwalić, / Potrafię Wisłę podpalić”[1] Do jaskini wchodzę po stromych schodach. Minimalistyczna oprawa wizualna wykonana przez Kaję Gliwę w holu. Czarne litery, prosta czcionka, nazwiska artystów. Walka o ogień, wystawa prac finalistów piątej edycji konkursu Fundacji Grey House, dla kontrastu z tytułem umieszczona jest w sterylnej przestrzeni białych kubików, bez opisów prac, podpisów, ulot (...)
Czytaj dalej...

Obrazy w splocie pamięci. O wystawie "Nowy Jork i dziewczyna" Izabelli Gustowskiej

Obrazy w splocie pamięci. O wystawie „Nowy Jork i dziewczyna” Izabelli GustowskiejMichał Szymański Od 5 listopada w galerii Art Stations Foundation możemy zobaczyć wystawę „Nowy Jork i dziewczyna”, której kuratorką jest Agata Jakubowska. Wystawa składa się głównie z prac Izabelli Gustowskiej, uznanej artystki nowych mediów, związanej z Poznaniem, która od wielu lat wykłada na miejscowym Uniwersytecie Artystycznym. Główną część ekspozycji tworzą jej projekty zreali (...)
Czytaj dalej...